"Welcome to my blog...blog ini adalah segalanya tentang Aku dan hidup aku..aku menulis memang terus dari hati aku..tentang apa yang aku fikir & rasa...try to understand n feel it if u want to know about me"

Thursday, April 14, 2011

Biar semua ini berlalu

Susah nak cakap sebenarnya, susah gak nk luahkan..emm....tapi biar la semua ini berlalu mcm 2 je...aku cuma boleh untuk terus berdiam supaya apa-apa kenyataan aku tidak akan disalah taksirkan..apa jua pandangan orang lain..terpulang lah pada diorng..samada hendak berterusan dengan apa yang mereka fikir...sebab mereka tidak pernah tahu apa yang ada "disini"

aku xakan menjaja cerita atau apa-apa sahaja yang  melibatkan mereka, biar la mereka tetap dgn cara mereka...tetap dengan pendirian mereka...semua keputusan mereka tidak boleh menyalahkan aku!! sebab aku yakin aku tak terlibat...aku hanya manusia biasa...tidak pernah sempurna dan tidak akan sempurna, kesabaran ada tahapnya...ada 2 cara mengatasi kemarahan klu kesabaran sudah sampai tahapnya...mungkin kita xsedar kita ada mengguris perasaan org dr kata2 atau perlakuan...hahaha...dan mungkin selamanya kita xkan sedar sbb kita ini jenis yang biasa melontar kata-kata tanpa mengambil kira perasaan org lain...kita silap...mgkn selama ini keluarga atau kwn2 kita boleh terima kita seadanya wlupun kita ada berbuat salah...ITU lain...sebab mereka keluarga kita & kwn2 y biasa dgn kita..kita kena sedar, ada kwn2 y pura2 tidak kisah tapi sebenarnya mereka terluka...sekali dua mgkn mereka buat2 lupa...tapi lama2 xkan nak diam aja kan...

kita kena muhasabah diri sebenarnya ( ayat mcm la kita jahat sgt.....|xdela maksud mcm 2|) tapi kita ttp kena sedar...jgn hanya tertanya- tya ..apa salah kita???apa y kita dh buat??? dan behentilah bertanya od orng yang memang sedia selesa dgn kita...kita sepatutnya..merenung apa y kita buat & apa yang kita kata...mgkn bkn sehari dua lepas..tapi mgkn 2 3 tahun lepas (mgkn je la....) atau pun yang lebih baik kita lupakan je y lepas...sbbb apa y dh berlaku tidak akan dpt diundur lagi....apa y perlu..kita kena berubah...berubah dari cara kita cakap...belajar untuk hormat org (wlupun dlm ati terdetik...."aku mmg mcm 2 la...dh biasa..mn ada niat xhormat..ko bkn xknl aku") yer...mgkn org knl kita..tapi kita xkan pernah tau apa ada dlm hati org...belajar untuk kawal emosi...emosi sepatutnya stabil setelah bgn tido sbb kita telah berehat semasa tido...kawal la emosi..cuba utk ceria & bersuara lah kita walaupun malam tadi kita mimpi kena langgar dgn Treller 40kaki...xpe..cuba lupakan...ceriakan pagi anda...heheh...

Tapi apa yang paling penting kita harus lah berfikir sebelum bercakap,,,jgn main cakap je...fikir la sekejab..( bkn lama pun klu PK 10 saat kn?????) sebab selalu klu kita tak berfikir sebelum cakap...kita akan tercakap apa yang terlintas di hati.otak kita mgkn fikir..."aku gurau je" tapi mereka yang mendengar tidak tau apa niat kita..mgkn mereka tersalah faham niat kita..haha...banyak sungguh yang perlu kita muhasabah diri.....akhir kata..belajar la untuk ucap "TERIMA KASIH"   sebab dengan satu lafaz ini, akan memberi seribu makna...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails