"Welcome to my blog...blog ini adalah segalanya tentang Aku dan hidup aku..aku menulis memang terus dari hati aku..tentang apa yang aku fikir & rasa...try to understand n feel it if u want to know about me"

Sunday, April 18, 2010

Yang Hidup pasti akan Mati

Salam..coret-coret nak mula bloging semula..maklumla mgu lepas singkat sangat..banyak benda yang berlaku.. xsempat nak berkongsi..kita hanya mampu merancang..Allah yang tentukan..2 mgu lepas..Ibu kawan aku meninggal dunia..innallila...xdisangka2..terkejut aku dengar berita 2...tau pn masa arwah dah dikebumikan...kepada Murni..sabar menhadapi dugaan...Allah lebih menyayangi dia..kita doakan dia ditempatkan bersama orang-orang yang beriman..AMIN...

Hari isnin mgu lepas, aku bagitau bos..nak cuti hari selasa sebab nak tlg murni wat kenduri arwah mak dia..
masa blk keje ari isnin tetiba dapat call dari akak aku.."embah meninggal dunia" (embah tu merujuk kepada nenek)...INNALILAHAINNALILLAHIRAJIUN...terkejut sekali lagi aku..Allah juga lebih menyayangi dia..
nenek aku sebenarnya memang dah xbp sihat..dh tua..umur pn dh 86tahun...arwah dah stay umah mak aku since raya cina..aku amk dia dr umah pak cik di segamat..


dalam masa dia kt umah aku, memang tiap2 mgu sedara-mara jauh dekat datang melawat...aku je yang xblk2 kg sejak raya cina...maklum la banyak masalah aku kt cni..aku rasa korang paham kot pe masalah aku..masa nenek aku meninggal..ada mak aku je di samping dia...mak aku nangis2 call aku...aku pn nangis gak...hu..hu..aku kn emo..he..he..

planing berubah, aku SMS murni xdpt nk tlg dia coz aku kn blk kampung..aku gerak dari KL dalm kul 0815PM...sebenarnya takut gak..aku xbiasa drive malam sorang2..klu berteman 2 ada la....mula2 nk ikt jln biasa je..tapi abg aku yang sulung call, kata ikut k.pilah..dekat skit...dekat la sangat...jalan 2 tengah hutan tau x?????klu aku tau mampus aku xnk ikut..siang blh la...tapi sbb dh terikut...berserah je la..semuanya selamat..

aku sampai kt kg sekitar pukul 12.15am..betul2 tgh mlm..sampai kt umah, yang dah sampai. kakak ipar aku,  pakcik aku yang kt segamat, arwah nenek aku ada kt tengah2 umah...sayu plak hati, tapi aku control..mgkn sbb aku xberapa rapat dengan nenek....

HARI PENGEBUMIAN

Hari selasa, pagi2 lagi semua org dah bangun...hari ni arwah akan dikebumikan, aku baru tau, klu ada jenazah dlm umah, kita xblh masak dlam umah, walhal air sekali pun..patut la jiran aku anta air...tgu org datang untuk mandikan serta kapankan jenazah...kt luar..jiran2 lelaki ngan abang aku sibuk siapkan keranda...ni merupakan pengalaman pertama aku tgk mayat dikapan depan mata..takut semua dh xde..mgkn sbb arwah sebahagian dari keluarga..(sumpah, xblh bayangkan klu mak aku dh xde),,dan baru aku tau....lapisan kain kapan..dijadikan beberapa bahagian. lapisan berbentuk baju..siap tebuk tengkuk baju, telekung..siap jahit..& kain...

selepas selamat dikapan kan..makcik yang tolong kapankan..bgtau..klu anak2 & cucu2 nak cium jenazah sebelum di tutup..siapa nangis xblh..aku mmg xblh...sbb air mata meleleh..nnt tumpah pada jenazah plak.

aku ikut masa dikubur..sahdunya...hati bila dengar talkin dibaca..kita yang hidup...sentiasa igtkan mati..AMIN...aku doakan semua org yang pergi..akan ditempatkan dengan orang2 yang beriman

p/s : terdengar achik spin meninggal dunia sbb kemalangan..innalilla.
p/s : aku sentiasa doakan mak aku panjang umur..amin (tlg doakan sekali ek )
p/s : lm xjumpa pikah (ank sedara sulung)..kurus betul dia..xserasi agaknya ddk kt ktn..biar r dia blk dok ngan mak aku..lgpn mak dh xde teman..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails